| تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه بین بیش اطمینانی مدیریت و نقدشوندگی سهام |
| کد مقاله : 1287-ACC17 (R2) |
| نویسندگان: |
|
فائقه خراشادی زاده *1، مهدی زینالی2 1دانشگاه فزدوسی مشهد 2استادیار گروه حسابداری و معاون مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز |
| چکیده مقاله: |
| هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر رابطه بین بیشاطمینانی مدیریت و نقدشوندگی سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش، تعداد 135 شرکت برای دوره زمانی 1390-1396 انتخاب گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش از دادههای ترکیبی به روش رگرسیون چندگانه استفاده شده است. برای اندازهگیری بیش اطمینانی مدیریت و نقدشوندگی به ترتیب از شاخص سرمایهگذاری مازاد در داراییها و شاخص آمیهود (2002) و جهت سنجش عدم تقارن اطلاعاتی از شاخص رقابت بازار محصول استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که اطمینان بیش از حد مدیریت تاثیر منفی و معنیداری بر نقدشوندگی سهام دارد. در ادامه شرکتهای نمونه بر اساس رقابت بازار محصول به دو گروه شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا و پایین تقسیم شدند. بررسی نتایج نشان داد که تاثیر اطمینان بیش از حد مدیریت بر نقدشوندگی سهام درشرکتهایی با عدم تقارن اطلاعاتی بالا (رقابت بازار محصول پایین) شدیدتر است. |
| کلیدواژه ها: |
| اطمینان بیش از حد مدیریت، نقدشوندگی سهام، عدم تقارن اطلاعاتی، رقابت بازار محصول |
| وضعیت : مقاله پذیرفته شده است |
