ارتباط بین استعداد مدیریتی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت از چشم انداز تئوری نمایندگی
کد مقاله : 1157-ACC17 (R2)
نویسندگان:
وحید تقی زاده خانقاه *1، یونس بادآور نهندی2
1عضو هیات علمی گروه حسابداری موسسه آموزش عالی رشدیه تبریز
2هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده مقاله:
هدف: توسعه استراتژی مسئولیت‌پذیری اجتماعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر حفظ مزیت رقابتی و افزایش سهم بازار، وفاداری مشتری به شرکت افزایش یابد. همانطور که در سال‌های اخیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی به بخشی از استراتژی شرکت تبدیل شده است، بسیاری از شرکت‌های تجاری برای گزارشگری مناسب مسئولیت‌پذیری اجتماعی به دنبال استخدام مدیرانی با استعداد بالا هستند. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین استعداد مدیریتی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
روش: در این راستا تعداد 70 شرکت برای دوره زمانی 1390-1396 انتخاب گردید. همچنین به منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش از الگوی داده‌های ترکیبی استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین استعداد مدیریتی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت ارتباط مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بدین معنا که استفاده از مدیران توانمند، موجب توجه بیشتر به مسئولیت‌ اجتماعی است. در حقیقت از دیدگاه تئوری نمایندگی، با افزایش توانایی مدیران شرکت تضاد منافع بین مدیران و سهامداران کاهش یافته و از این رو مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت به دلیل برقراری شرایط مناسب برای رشد و توسعه، افزایش می یابد.
کلیدواژه ها:
استعداد مدیریتی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تئوری نمایندگی.
وضعیت : مقاله پذیرفته شده است